Hvad er en persona?
Kundepersonaer repræsenterer en gruppe af lignende mennesker i et ønskeligt publikum. De er fiktive brugere, hvis mål og karakteristika repræsenterer behovene hos en større gruppe brugere.
Kundepersonaer kan hjælpe dig med at fokusere på at skabe marketingmateriale til de mennesker, der er mest tilbøjelige til at købe dine produkter eller tjenester.
De fleste virksomheder har mere end én type kunde, så de opretter typisk flere kundepersonaer for præcist at fange deres målgruppe. Hver kundepersona repræsenterer en person fra en af organisationens målgrupper. En målgruppe er et sæt mennesker, der har lignende interesser, mål eller bekymringer.
I en senere aktivitet vil du øve dig i at oprette to kundepersonaer.
Hvad er inkluderet i en persona?
Selvom nogle skabeloner til personaer kan være længere og mere komplekse, er den skabelon, du vil bruge i dette kursus, enkel. Det omfatter tre grundlæggende komponenter:
Hvem: Giv en kort beskrivelse af den fiktive person, der inkluderer deres navn, alder, placering, husstand og uddannelse. Du vil også inkludere et billede. Disse detaljer gør det lettere at forestille sig en person, der repræsenterer en faktisk kunde.
Mål: Beskriv, hvad personen ønsker at opnå. Dette kan omfatte flere relaterede mål, der gælder for kundens liv og dine produkter eller tjenester.
Barriere: Identificer et smertepunkt, der forhindrer personen i at nå deres mål.
Selvom det ikke er påkrævet for de personas, du vil oprette i dette kursus, kan det være nyttigt at inkludere flere oplysninger. For eksempel kan du inkludere en detaljeret beskrivelse af den enkeltes personlighed, hobbyer, værdier og livsstil. At inkludere flere oplysninger kan hjælpe dig med at forstå kunden bedre.
Undersøgelse af dine kunder
At skabe en nøjagtig kundepersona begynder med research. Du skal bruge data om dine kunder, herunder demografi som alder, placering, husstand, uddannelse og erhverv. Du skal også bruge data, der beskriver dine kunders mål og barrierer (eller smertepunkter).
Virksomheder indsamler denne type data ved hjælp af analyseværktøjer, kundeinterviews, undersøgelser, fokusgrupper og andre forskningsmetoder.
Her er nogle eksempler på spørgsmål, du kan stille for at indsamle kundedata:
- Hvor gammel er du?
- Hvad er dit uddannelsesniveau?
- Hvor bor du?
- Hvem bor du sammen med?
- Hvad er dit arbejde?
- Hvad er dine primære aktiviteter på en typisk arbejdsdag? Hvad med i weekenden?
- Hvilke udfordringer møder du?
- Hvad værdsætter du mest?
- Hvad er dine mål?
Stil de rigtige spørgsmål, når du skaber en persona.
De spørgsmål, du stiller, bør også være skræddersyet specifikt til at adressere din virksomheds produkter eller tjenester.
Når du har indsamlet og kompileret alle data, bliver du nødt til at organisere dem ved at finde tendenser og gruppere lignende svar sammen. Derefter kan du på baggrund af de indsamlede data skabe fiktive personas, der repræsenterer hver enkelt målgruppe i din målgruppe.
Hvorfor målgruppe persona er vigtig?
Det er vigtigt at huske, at kundepersonas er baseret på den forskning og information, du har om dine faktiske kunder. Nøjagtige kundepersonas baseret på research hjælper dig med at få bedre kontakt til din målgruppe.
At skabe kundepersonas vil hjælpe dig med at gribe dit arbejde an fra kundens synspunkt. Dine marketingbudskaber, dit brandstemme og dine e-mail- og sociale mediekampagner kan alle drage fordel af at kende kunden på et dybere niveau.