Data storytelling: Historiens struktur
Datastorytelling er praksis med at forklare dataindsigt til et specifikt publikum ved hjælp af en klar og overbevisende fortælling. At formulere en historie ud fra data er et meget vigtigt stykke digital markedsføring. Hver gang du fortæller din overbevisende datahistorie, bør den struktureres ved hjælp af tre elementer. I denne læsning vil du lære vigtigheden af at identificere historieelementer fra data.
Den tredelte datahistoriestruktur
Før du kan fortælle din datahistorie, skal du analysere dataene for at bestemme historien, der er gemt i dataene. I datahistoriefortælling skal du altid huske, at der er tre elementer til hver historie: kontekst, komplikation og opløsning. Når du har analyseret dine data grundigt for at bestemme hvert element, vil du være i stand til at fortælle hele historien.
Sammenhæng
At skabe kontekst er en vigtig del af storytelling med data, for uden kontekst har du ikke noget udgangspunkt for din historie. Tænk på din kontekst som rammen af situationen. Forestil dig for eksempel, at din virksomhed havde et fald i både salg og kundebase sidste år. Virksomhedens mål er at maksimere overskuddet og udvide deres kundebase i år. Disse mål kan være konteksten for din historie.
Komplikation eller udfordringen
Dernæst skal du identificere komplikationen i din historie. Dette er typisk årsagen til, at situationen kræver handling. En komplikation er ikke altid dårlig, men snarere en forklaring på, hvordan situationen har ændret sig baseret på dine data. For eksempel, hvis din virksomheds mål er at maksimere profit og vækste deres kundebase, og dataene viser, at du er på vej til at nå det første mål, men ikke det andet, er det en komplikation. Enhver form for ændring i metrics ville være et eksempel på en komplikation.
Løsning
Endelig, som enhver historie, bør det ende i en opløsning. Opløsningen af din datahistorie er den nødvendige handling for at løse et problem eller udnytte en mulighed. Den besvarer spørgsmålene: Hvordan endte historien? Hvad var resultaterne af komplikationen? Hvad fortæller dine resultater dig om kampagnen? For eksempel, hvis resultaterne viser, at du maksimerer din fortjeneste, men ikke driver nye kunder, skal du forklare den datadrevne handling, du vil tage for at ændre det.